perjantai 12. marraskuuta 2010

Pelien vaikeudesta

Nykyinen pikatallennusten aikakausi on syönyt melkein kokonaan haasteen tietyntyyppisistä peleistä (köh köh, räiskintäpelit). Tietysti on pelejä, joissa tallennuspaikat ovat vain tietyissä pisteissä tai tiettyjen ehtojen täytyttyä. Näissä viimeksi mainituissa on sitten taas oma osuutensa pelejä jotka ovat vaikeita ihan vääristä syistä. Eteemme on tuotu myös pelejä, joissa pelin haastavuus perustuu vain ja ainoastaan siihen kuinka hyvin pelaaja lukee pelitilanteita ja reagoi niihin, eikä hätäile. Kirkkaimpana tähtiesimerkkinä Demon's Souls. Peli on vaikea ja rankaisee typeryydestä, mutta kuoleman korjatessa satoaan, voi pelaaja vain katsoa peiliin kun etsii syytä sille miksi joutuu aloittamaan koko kentän alusta ilman rahan tai kokemuspisteen murentakaan.

Tämä ajatuksen juoksu lähti liikkeelle siitä, kun kuolin N:nen kerran uusimmassa Falloutissa. Peli on meneillään Hard-vaikeusasteella ja siihen vielä hardcore-mode päälle, eli haastetta pitäisi löytyä. Ennen vanhaan tosin ei mitään vaikeustasoja edes kyselty (tai jos kysyttiin, niin "easy" tarkoitti vain sitä että saat yhden lisä-elämän enemmän kuin "normal" tasolla). Kuitenkin, kuolema korjasi ja sehän tarkoittaa nykypäivänä palaamista edelliseen tallennuspisteeseen, mikä taas tällä kertaa sattui sopivasti olemaan hetkeä ennen kuin avasin huoneen oven minkä takaa syöksyi vihainen jokin erottelemaan pelihahmoni raajat torsosta. Lataamisen jälkeen viritin kyseisen oven eteen X kappaletta erilaisia miinoja plasmasta sirpaletyyppisiin, avasin oven hiljaa, pinkaisin toiselle puolelle isoa huonetta, potkin kattiloita ympäriinsä ja sain kiinnitettyä otuksen huomion mekastamisellani. Lopputuloksena tästä oli tietenkin iso läjä punaista jotain sekä pääsy eteenpäin koska pikatallennus oli tehnyt tästäkin tilanteesta nopeasti selvitettävän yritys-erehdys -tapahtuman, jonka haastavuus katosi sillä hetkellä kun aikaa pystyi kelaamaan taaksepäin vain nappia painamalla (eli pikatallennuksen lataaminen F10:llä).

Tämä kaikki siis pohjustuksena sille, miksi twitter- ja facebook-seinäni saattavat täyttyä kirosanoista ja tänne blogiin voi ilmestyä entistä katkerampia nillityksiä. Päätin tuolla hetkellä alkaa pelata Fallout New Vegasia Very Hard-vaikeustasolla hardcore-mode päällä ja tallentaa saan vain kerran kahteen tuntiin (tämä siis täysin omatuntoni varassa). Tämähän taas on jotain jossa ihan itse kerjään verta nenästäni, mutta tulee "tavalliseen" ydinsondan jälkeiseenkin maailmaan hieman selviytymiskauhusta kumpuavaa pelkoa, sillä nyt kuolema voi rankaista kovastikin. Pelikokemukseen ja pelityyliin tämä tulee varmasti vaikuttamaan hurjasti. Pitänee investoida pari pistettä hiiviskely-kykyyn...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti