Sain viime viikonloppuna tahkottua Batman: Arkham Asylumin PC-version läpi. Lisenssipeliksi aivan uskomattoman hyvä ja ihan yleisellä skaalalla erittäin hyvää viihdettä. Paras Batman-peli nyt ainakin ihan varmuudella.
Tähänkin peliin liittyi yhtenä osana achievementit, eli saavutukset, ja suurin osa Batman: Arkham Asylumin Windows Live achievementeista tulikin keräiltyä jo ensimmäisellä pelikerralla (vielä tarvii vaikeimmalla vaikeustasolla kahlata peli uudelleen läpi, mutta sen kyllä tekee mielellään, niin rautaista tavaraa ko. peli oli). Arkham Asylumissa achievementit lähinnä kiteytyivät tiettyjen tarinan kohtien läpäisemiseen ja Riddlerin arvoitusten ratkaisemiseen. Tämä arvoitusten ratkaiseminen piti oikeasti sisällään kätkettyjen kysymysmerkki-esineiden löytämistä ja pari muuta jippoa, mutta erinomaisesti ne oli silti naamioitu kuuluvaksi Batman-kaanoniin.
Tämänkaltainen metapelaaminen achievement-metsästyksen muodossa on tullut isoksi osaksi koko pelialaa, pelaajakuntaa ja pelejä. Achievementtien avulla voi verkkoyhteisöissä vertailla kuka on suorittanut mitäkin missäkin pelissä ja sitä kautta jopa verrata paremmuutta, tai ehkä paremminkin omistautuneisuutta, pelille. Itse tunnustan olevani todella "paha" metapelaaja, eli achievementit on hankittava, maksoi mitä maksoi. Eihän niistä sinällään ole mitän hyötyä, mutta ainakin omalla kohdallani ne ajavat pelaamaan peliä tarkemmin ja paneutuneemmin kuin mitä normaalisti ja sitä kautta mahdollistavat pelistä uusien kokemuksien hankkimisen ja syvällisemmän katsauksen pelin maailmaan. Ja esimerkiksi World of Warcraftissa achievementtien avulla saa pientä lisäkilkettä ratsujen, tabardien ja titteleiden muodossa jotka taas kertovat kanssapelaajille: "olen saavuttanut jotain tässä pelissä, olen tehnyt "töitä" sen eteen". Se onkin sitten ihan eriasia mitä se kertoo kenelle tahansa muulle ei-pelaavalle henkilölle no-lifetyksen määrästä...
(Linkki hahmoni profiiliin WoW Armoryssa, 6400+ achipojoa on jo melkoisesti...)
Osa achievementeistä toki on paljon vaikeampi saavuttaa kuin suurin osa, mikä tekee niiden tavoittelusta erityisen mielekästä metapuuhailua varsinaisen peli-idean/tarinan/pelin ohella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti