torstai 8. huhtikuuta 2010

M-O-D

Tästä tulee pitkä sepustus... lukee ken jaksaa.

Modit, nuo pelitaivaan kummajaiset, ovat lisäkilkkeitä peliin, joita yleensä väsäävät varsin vannoutuneet fanit. Modien avulla voi peliin tuoda uusia asioita, parantaa vanhoja ja suorastaan sutkata kuin sika, jos niin haluaa. Modeja voisi verrata siihen, jos autoon vaihtaisi erilaisen vaihdekepin, rallipolkimet ja laittaisi uuden metallinhohtovärin pintaan. Modit ovat myöskin pääasiassa vain PC-pelaajien herkkua tai kauhua, riippuu miten asiaa katsoo...

Modit voivat olla kauhua siinä mielessä, että joutuu käyttämän tuntitolkulla aikaa sopivien modien etsimiseen, asentamiseen ja säätämiseen kun on jo hankkinut isolla rahalla alkuperäisen pelin? Onko pelin julkaisija laiska ja haluaa pistää fanilauman tekemään työt puolestaan ja näin ollen tarjoaa modaustyökalut käyttöön? Miksi pitäisi mokomat edes asentaa? Mahdollisesti siksi, että alkuperäinen peli on julkaistu keskeneräisenä tai bugisena, joten modeilla koitetaan paikata näitä asioita tai ehkä modeja tekevät ja asentavat ne jotka haluavat huijata asettamalla pelimaailmaan jonkin maailmanlopun aseen joka tekee selvää mistä tahansa kertaheitoilla? Jokseenkin kyynisenä pitkän linjan pelimaakarina sanoisin kauhu-puolessakin olevan perää: laitetaan apinat töihin palkatta korjailemaan virheitä joihin ei ollut aikaa tai jaksamista pelin kehityksen yhteydessä.

Herkkua modit ovat siinä mielessä, että niiden kautta faniyhteisö voi luoda paljon - ja tarkoitan todella paljon - uutta materiaalia peliin: seikkailuja, varusteita, kumppaneita, grafiikkapäivityksiä, bugien poistoa. Koko lista olisi varsin pitkä. Konsolille kun ostat pelin, sanotaan vaikka Bethesda Softworksin valmistaman, se on siinä ja olet täysin riippuvainen tekijätiimistä koska bugit korjataan ja lisää pelattavaa tulee markkinoille - hintalapulla varustettuna, totta kai. Bethesda Softworks onkin mainio esimerkki pelifirmasta, joka antaa peliyhteisölle vapaat kädet muokata alkuperäistä peliä haluamaansa suuntaan. Toisaalta, tämän avulla heidän ei itse tarvitse vaivautua. Mutta vaikka virallisia työkaluja ei olisikaan, aina modi-yhteisö keksii keinot.

Mistä tuli mieleeni puhua modeista? Löysin jokin aikaa sitten tarjouslaarista Game Of The Year -version Oblivionista, tuosta modikulttuurin yhdestä jalokivestä, ja siitähän seurasi ankara usean tunnin kahlailu TESnexuksessa, modien latailu, asennus ja hienosäätö. TOP100-lista auttaa kummasti erottelemaan jyvät akanoista ja ehkä vielä innostun itsekin listaamaan tähän parhaaksi havaitsemani modit Oblivioniin ja Fallout 3:een. Mutta nytpä on vanha peli jossa on korkea resoluutioinen pelimaailma ja pelihahmo, ihan miljoona uutta ja paranneltua vaatetta, hiusmallia, silmää, vartaloa, asetta ja panssaria virtuaalipaperinuken päälle pantavaksi sekä paljon uutta ja hienoa tutkittavaa peruspelin lisäksi! Puhumattakaan siitä, että peruspelin ongelmia ei enää ole, kiitos epävirallisten bugikorjausten joita pelintekijöiden valmistama v1.2 korjauspäivityskään ei poistanut.

Muita pelejä jotka joka kerta asentaessani joutuvat modeilla parantelun kohteeksi ovat Morrowind, Fallout 3, S.T.A.L.K.E.R, Diablo 2 ja WoW. Onneksi on muistanut pitää modipaketeista kopiot ulkoisella kovalevyllä ja hyvien modienhallintatyökalujen avulla ne saa pidettyä päivitettynä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti